Eiwitten zijn goede voeding voor wie wil afvallen.
Dat hebben onderzoekers van de Universiteit Maastricht uitgezocht, samen met wetenschappers van zeven andere Europese universiteiten. Voeding met veel eiwitten én een lage glycemische index blijkt het beste te werken om op gewicht te blijven.

Als één van de belangrijkste groepen voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft, zijn eiwitten (proteïnen) iedere dag in ruime hoeveelheden nodig.
Proteïnen zijn de bouwstenen van al het leven en essentieel voor de groei van cellen en weefselherstel. Ze zijn opgebouwd uit aminozuren: zogenaamde bouwstenen. Vele hiervan zijn essentieel omdat het lichaam ze niet zelf kan maken en ze daarom door de voeding binnengekregen dienen te worden. Als een proteïne alle essentiële aminozuren bevat, wordt het als “compleet” beschouwd.

Proteïnen kunnen van dierlijke of plantaardige afkomst zijn. Alle proteïnen van een dierlijke bron zijn compleet. Plantaardige bronnen, met uitzondering van sojaproteïne, worden als incompleet beschouwd, aangezien ze één of meerdere essentiële aminozuren missen. Twee plantaardige proteïnen kunnen echter complementair zijn: Een proteïne kan een aminozuur bieden dat het andere proteïne juist mist, en vice versa. Dit is hoe strikte vegetariërs toch aan hun proteïnebehoefte kunnen voldoen.

Goede bronnen van Proteïnen:
• Eieren
• Pluimvee en mager wit vlees
• Vis
• Mager rood vlees
• Noten en zaden
• Bonen, linzen en erwten

Sojaproteïne

Soja staat al geruime tijd bekend om het hoge proteïnegehalte en de lagen hoeveelheden verzadigd vet.
Hoewel het val plantaardige oorsprong is, is de kwaliteit van het proteïne bijna vergelijkbaar met die van dierlijke proteïnen. Sojabonen zijn de enige plantaardige voedingsmiddelen die alle acht de essentiële aminozuren bevatten.
– Sojabonen bevatten bijna 40 % proteïne, 20 % vet, 35 % koolhydraten en 5 % mineralen.
– Sojabonen zijn een bron van foliumzuur, ijzer en zink.
– Sojabonen zijn een bron van saponinen, isoflavonen, fyto-oestrogenen, lecithine en vitamine E. Vitamine E is in het bijzonder betrokken bij de bescherming van de cellen tegen oxidatieve stress.
– Sojaproteïne is een compleet proteïne aangezien het alle essentiële aminozuren bevat die uw lichaam nodig heeft.
– Soja is een uitstekende bron van proteïne voor lactose intolerante personen.

Goede bronnen van sojaproteïnen zijn:
– Sojabonen
– Tofu
– Sojamelk
– Fruit en groenten

Krijgt u genoeg proteïnen binnen?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) proteïnen is ongeveer 10-15% van de normale inname aan kcal. Vertaald is dat ongeveer 55 g proteïnen per dag voor man en 45 g voor vrouwen. Als je sport komt het zelfs neer op 1 gram per kilo lichaamsgewicht. Herbalife bevat voldoende proteïnen om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen.

In welke Herbalife producten vind je de juiste proteïnen

De volgende Herbalife producten kunnen zorgen voor een dagelijks voldoende inname:
Herbalife Formula 1 Voedingsshake. Formule 1 Voedingsshake is rijk aan proteïne uit soja en zuivel
Herbalife Personalized Protein Powder. Formula 3 Personalised Protein Powder is een makkelijke manier om uw proteïne inname een boost te geven.
Proteïnerepen. Proteïnerepen zijn gezonde, voedzame tussendoortjes van Herbalife. Elke reep bevat 10 gram eiwitten.
– Gourmet Tomatensoep. Herbalife Gourmet Tomatensoep is een warm, hartig, voedzaam en eiwitrijk tussendoortje van Herbalife. Elke maaltijd bevat 7 gram eiwitten.
Geroosterde Sojabonen. Geroosterde Sojabonen is een hartig tussendoortje met 9 g proteïne en 113 kcal per zakje.
Herbalife Formula 1 Sport. Herbalife Formula 1 Sport bevat 18 gram proteïne dat helpt bij het ondersteunen van de groei van de magere spiermassa.
Herbalife Rebuild Strength. Rebuild Strength bevat per maaltijd 24 g wei- en caseïneproteïne, vertakte aminozuren (BCAA’s) en een mix van koolhydraten.