Na vetten, worden koolhydraten als de belangrijkste oorzaak van overgewicht genoemd.

Veel (bekende) mensen stappen daarom over op een koolhydraatarm/ eiwitrijk dieet (Dr. Frank/ South Beach/ Atkins/ Prodimed), met name omdat je hiermee sneller dan gemiddeld afvalt. Maar is een dergelijk dieet wel verstandig ?

Wat zijn koolhydraten ?
Koolhydraten zijn een heel belangrijk en onmisbaar onderdeel voor het lichaam:

Net als een auto heeft ons lichaam brandstof nodig. Wij krijgen dit in onze voeding binnen via vetten, koolhydraten en eiwitten.
In een normaal voedingspatroon haalt het lichaam 40 % – 70 % van de energie uit koolhydraten.

Koolhydraten bevatten belangrijke vitamines en mineralen.

Na de spijsvertering komen koolhydraten als glucose in het bloed en worden vervolgens door de lichaamscellen opgenomen om energie te leveren:
Hersencellen en rode bloedlichamen gebruiken alleen glucose als brandstof. Zonder koolhydraten krijgen deze dus onvoldoende brandstof om goed te kunnen functioneren. Het lichaam zal dan spieren afbreken om via eiwitten aan voldoende glucose te komen.

Een deel van de koolhydraten wordt opgeslagen als glycogeen, energie voor de spieren, wat 5 % – 10 % extra energie geeft en je stofwisseling in rust (basaalstofwisseling) verhoogt.

Koolhydraten zijn te onderscheiden in:
– Enkelvoudige (vruchtensappen, snoep, koek, cake, frisdranken etc.) en meervoudige (complexe) koolhydraten (o.a. volkoren producten zoals volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, bepaalde groentes)
– Verteerbare (zetmeel en suikers) en onverteerbare koolhydraten (vezels).

Enkelvoudige en meervoudige koolhydraten
Het lichaam gebruikt koolhydraten dus als energiebron. Als je een teveel aan koolhydraten binnenkrijgt zal het lichaam het vet, wat ook in je voeding zit opslaan in de vorm van vetweefsel.

In beperkte mate zal het lichaam vervolgens ook het overschot aan koolhydraten opslaan als vet. Hierbij worden de enkelvoudige of snelle koolhydraten eerder opgeslagen omdat het lichaam omdat het lichaam onvoldoende tijd heeft om deze calorieën te verbranden. Het is dus belangrijk om dit soort koolhydraten zoveel mogelijk uit je voeding weg te laten.
de complexe koolhydraten worden langzaam door het lichaam verteerd en hebben maar een kleine kans om als vet te worden opgeslagen !

Verteerbare en onverteerbare koolhydraten
Verteerbare koolhydraten gebruikt het lichaam als energiebron, terwijl niet verteerbare koolhydraten (vezels) erg belangrijk zijn voor de functie van de darmen.

Koolhydraten en de relatie met het afvallen.
Koolhydraten zijn op zich geen dikmakers. Een teveel aan koolhydraten echter zal je inderdaad doen aankomen. Daarom is het wijs om tijdens een dieet goed op te letten hoeveel en welke koolhydraten je neemt. Stap over van enkelvoudige op complexe koolhydraten en eet dus meer volkorenproducten, groentes en minder snoep etc.