metabolisme

metabolisme

Jouw metabolisme, het aantal calorieën dat je dagelijks verbrandt is gebaseerd op jouw leeftijd, lengte gewicht en activiteitenniveau.

Metabolisme
Metabolisme oftewel stofwisseling is het geheel aan reacties in het lichaam dat ervoor zorgt dat energie vrijgemaakt kan worden uit de opgenomen voedingsstoffen en dat afvalstoffen afgebroken kunnen worden. De stofwisseling zorgt er ook voor dat energie en bouwstoffen gebruikt kunnen worden als bron voor alle biologische processen.

Hoe kan je jouw stofwisseling versnellen

1. Nooit drastisch je dagelijkse calorie-inname verlagen !
Zodra je dit doet, gaat jouw lichaam in de honger-modus, waardoor je stofwisseling juist vertraagt. Het beste wat je kan doen is jouw calorie-inname naar een minimum aanvaardbaar niveau te brengen (1.250 – 1.500 kcal.)

2. Voeg meer eiwitten toe aan je dieet
Eiwitten zijn voor het lichaam moeilijker af te breken dan vet of koolhydraten, dit kost dus meer energie. Tot wel 200 kcal. extra per dag.

3. Eet binnen een uur nadat je bent wakker geworden
Zodra je begint te eten, verandert je stofwisseling van slaap-modus in werk modus. aan de gang. Daarnaast verbetert het ook je humeur en concentratie

4. Eet 3 maaltijden per dag + 2 gezonde snacks
Hierdoor blijft je stofwisseling actief, behoud je sneller een continue verzadigd gevoel en voorkom je dat je gaat snoepen.
Een gezonde snack is bijvoorbeeld de een Proteïnereep.

5. Drink cafeïne rijke producten. Cafeïne verhoogt je stofwisseling.

6. Drink groene thee
Ook groene thee verhoogt je stofwisseling. Het bevat minder cafeïne en afvalstoffen dan bijvoorbeeld koffie en meer goede stoffen zoals catechinen, een antioxidant dat helpt bij het handhaven van een gezond gewicht.
De Instant theedrank met kruidenextracten is een Groene Thee van Herbalife

7. Eet donkere, pure chocolade
Donkere chocolade bevat ook catechinen en cafeïne. Let echter wel op de hoeveelheid omdat chocolade ook vet en calorieën bevat.

8. Zorg voor voldoende inname van het mineraal Zink.
Zink helpt bij de stofwisseling van alcohol, koolhydraten en vetzuren en daarnaast vermindert het het hongergevoel door een stijging van het hormoon Leptine.
Zink vind je onder andere in de Cell Nuttrition.

9. De stof Capsaicin verhoogt je stofwisseling
Dit hoef je niet via supplementen binnen te krijgen. Door het eten van pepers of paprika krijg je deze stof ook binnen.

10. Elke vorm van lichaamsbeweging verhoogt je metabolisme.
Of het nu wandelen, hardlopen, cardio of fitness is. Alles helpt.

11. Zorg voor een goed en positief humeur
Wetenschappers van de universiteit van Florida hebben aangetoond dat een goed humeur helpt bij het volhouden van een gezond dieet, productiever maakt, het zelfvertrouwen verhoogt en daarmee ook je stofwisseling op een hoger niveau houdt.

12. Drink voldoende water en verspreid dat over de hele dag.
Water drinken helpt niet alleen je stofwisseling in gang te houden, maar dorst wordt qua gevoel vaak verward met honger, waardoor je gaat snoepen terwijl je eigenlijk aan het uitdrogen bent.

13. Eet iets voor je gaat trainen.
Als je je spieren niet voedt voor een training, zal jouw lichaam minder calorieën verbranden en deze alsnog willen voeden. Dit zal leiden tot een hongerig gevoel achteraf en dus het risico van snoepen.

14. Als je gaat trainen: Zorg voor intervaltrainingen.
Bij intervaltrainingen duurt het herstel achteraf langer, waardoor je lichaam meer vet zal verbranden.

15. Zorg voor voldoende nachtrust.
Een onderzoek in Zweden heeft aangetoond dat de verbranding in je lichaam 5-20% lager is als je een nacht hebt gehad waarin je regelmatig wakker was.